Welkom op psion.nl

Column Petra van der Heijden: Klagen of vragen

Tijdens de intake werd het al duidelijk: de medewerker tegenover mij had het overduidelijk niet meer naar haar zin op het werk. Ze was al sinds enige tijd in dienst in dezelfde functie, had verdere ambities, maar die leken haar op een bepaalde manier niet gegund omdat ze niet verder kwam in interne sollicitaties. Ze had hierbij ook met vloeken en zuchten haar studie afgerond en haar collega's, tsja, die collega's hadden haar niet eens gefeliciteerd. Het eerste half uur ging ze hier eens even flink over los. Dat luchtte op, beaamde ze op mijn vraag. 

Maar hoe verder? Wat zou een psycholoog voor haar kunnen betekenen? Na doorvragen op de door haar ervaren beperkingen, kwamen we niet op belemmerende klachten zoals piekeren, slechter slapen, concentratieproblematiek of vermoeidheid. Nee, het bleef vooral gaan over waarom zij deze kansen toch niet kreeg en zij slecht werd behandeld door haar collega's. 

Waarom klagen mensen eigenlijk?

Er zijn diverse redenen waarom mensen klagen. In de eerste plaats lucht het op. Je kunt eens lekker ontladen terwijl je klaagt over alles wat jou wordt aangedaan of wat nou nét even niet zo lekker liep. Klagen is in die zin een vorm van het reguleren van je emoties. Daarnaast kán het ook wat opleveren; erkenning en begrip voor jouw klacht en hierdoor bijvoorbeeld het vinden van gelijkgestemden en een vergelijking met anderen die het mogelijk nog slechter treffen waardoor je je wat beter voelt. 

Blíjf je echter klagen, dan wordt het vervelend. Het begrip van anderen lijkt bij de langdurige klagers behoorlijk op de proef gesteld als ze alweer hetzelfde verhaal horen. Daarbij stellen klagers ook geen tegenvraag; het wordt éénrichtingsverkeer waardoor ze uiteindelijk worden vermeden. Bovendien kan de sfeer omslaan, opeens vind jij ook vanalles van een voorheen fijne leidinggevende en word jij er ook chagrijnig van. Heb je zo'n collega in het team, is dat een stuk minder prettig samenwerken en het functioneren van de betreffende medewerker kan onderwerp van gesprek worden. Helaas blijft het gedrag door het vermijden wel in stand. Het is in feite een vorm van negatieve aandacht. Van belang dus om dit te doorbreken. 

Sta bij jezelf stil

Nadat de medewerker even lekker haar hart had gelucht en wat begrip had gekregen, was het toch echt tijd voor wat vragen. Wat had zij nu zélf gedaan om de situatie te veranderen? Wel eens vragen gesteld om collega's te leren kennen? Of nagedacht wat zij echt wilde in het leven? De aap kwam uit de mouw; ze bleek haar tijd "uit te zitten" vanwege een aanstaande verhuizing de komende maanden en was voornemens om in een andere regio een nieuwe baan te zoeken. Alleen gaf dat haar veel stress. Er waren nog veel vraagtekens waar ze terecht zou komen, terwijl er al wel wat financiële verplichtingen op haar wachtten. Ze uitte het in klagen, maar vergat dat ze ook haar manager kon betrekken. Uiteindelijk hebben beide partijen een goed gesprek met elkaar gevoerd en is zij gestimuleerd om haar vertrek nader vorm te gaan geven aan de hand van een gesprek met een loopbaancoach. Heft in eigen hand dus!

Kom verder met de diensten van PSION

De psychologen van PSION zijn er niet om etiketten te plakken en gevolgen uit te pluizen, maar juist om achter de oorzaak te komen en persoonlijke en concrete oplossingen te bieden. Dit kan direct via de Beter-in-je-vel lijn, maar ook in een traject van 5 á 6 sessies tijdens de psychische interventies. Ga voor meer informatie over deze diensten naar onze website en neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie.

Laatste nieuws