Enige tijd geleden berichtten wij al over onze vernieuwdeย โBeter in je vel-lijnโ. Deze lijn is bedoeld voor uw medewerkers die vragen hebben die zij niet zo gemakkelijk bij een collega of leidinggevende neerleggen, maar waarvan ze hopen dat er toch snel een oplossing voor komt. Ook in het kader van hun eigen duurzame inzetbaarheid.
In een gesprek met รฉรฉn van de PSION-psychologen vanuit de โBeter in je vel-lijnโ krijgen deze medewerkers directe, praktische tips en adviezen waar zij snel mee verder kunnen. Dit geldt ook voor medewerker Anna, die via de โBeter in je vel-lijnโ in gesprek kwam met Kaylee de Bot. Kaylee deelt haar ervaring over dit gesprek.
Dagelijks bekritiseerd en gekleineerd
โAnna kreeg ik, vol van emotie, te spreken via de โBeter in je vel-lijnโ. Ze was ontzettend boos, boos op haar collega. Anna vertelde niet heel lang geleden vol enthousiasme te zijn gestart op een nieuwe werklocatie die haar beter paste. Een werkplek waar ze met veel enthousiasme en plezier aan het werk was. Tot de komst van haar collega. De betreffende collega wist, vond zij zelf, hoe Anna haar werk beter kon doen en wees Anna daar maar al te graag op. Anna ging daardoor inmiddels niet meer met hetzelfde plezier en enthousiasme naar haar werk. Zij voelde zich dagelijks bekritiseerd en gekleineerd. Na de zoveelste bemoeienis van haar collega besloot Anna de โBeter in je vel-lijnโ te bellen. Haar frustraties zaten inmiddels zo hoog dat zij niet meer wist hoe zij de situatie kon veranderen zonder deze te doen escaleren.โ
Scherpe randjes eraf
โAnna vertelde mij in eerste instantie over alle frustraties die bij haar speelde. Vervolgens zijn we haar opties in beeld gaan brengen. Al snel kwamen we tot de conclusie dat zelf weggaan geen optie was, dat we (tot Anna haar grote spijt) deze collega niet konden laten verdwijnen en er nog maar รฉรฉn optie overbleef, namelijk het gesprek aangaan. Samen met Anna ben ik opzoek gegaan naar een manier die haar kon helpen om zich uit te spreken zonder de situatie te laten escaleren. Een goed gesprek onder begeleiding van haar leidinggevende leek de oplossing. Voor Anna waren door ons gesprek de scherpe kantjes van haar frustratie gehaald en had het gesprek haar daarmee de ruimte en het vertrouwen gegeven om te werken aan een oplossing. Zij voelde zich opgelucht aan het eind van ons gesprek.โ
Snelle ondersteuning voor uw organisatie?
Bent u benieuwd naar wat de โBeter in je vel-lijnโ voor uw organisatie kan bieden of wilt u hier meer over weten? Bekijk danย onze websiteย en neemย contactย met ons op. Wij bespreken graag de mogelijkheden met u.