De afgelopen jaren is er een exponentiële groei als het gaat om mensen met psychische klachten. Dit resulteert voor veel (zorg)organisaties in langere wachttijden en neemt de druk op de reguliere geestelijke gezondheidszorg verder toe. Maar juist de lange wachttijden hebben vaak een negatief effect op de klachten, die daardoor alleen maar kunnen verergeren. Daarom wil PSION met haar unieke visie niet alleen een verschil maken in de aanpak, maar zetten we ook in op de preventie van psychische klachten om de druk te verlagen.
Verdubbeling van het aantal psychologen
Bij PSION, onderdeel van paraDIGMA groep, zijn ruim 90 psychologen in dienst. Zij begeleiden ruim 9000 medewerkers per jaar, en deze aantallen groeien jaarlijks. Het aantal psychologen in dienst groeit snel. Ten opzichte van 2020 is er sprake van een verdubbeling van het aantal psychologen in dienst. Deze groei is niet los te zien van de toename van het aantal mensen met psychische klachten, maar is ook toe te schrijven aan de unieke begeleiding die de PSION psychologen bieden aan medewerkers. Hierdoor worden medewerkers met psychische klachten steeds vaker doorverwezen naar PSION. Bij PSION bieden we snel en effectief hulp.
Er is veel te winnen met preventie
PSION richt zich op de zakelijke markt, op de medewerkers van organisaties. Vaak komen psychische klachten op de werkvloer aan het licht door bijvoorbeeld verzuim, maar hebben in veel gevallen oorsprong in de privésfeer. Helaas wordt PSION nog te vaak ingezet wanneer de psychische klachten zich dusdanig hebben ontwikkeld dat een medewerker gaat verzuimen, terwijl dat met een psychische interventie van PSION in veel gevallen voorkomen had kunnen worden. Er is juist dus veel te winnen als het gaat om de preventie van de klachten.
Vroegtijdige signalen herkennen
Werkgevers, en in het bijzonder leidinggevenden, kunnen veel beter letten op de vroegtijdige signalen van een medewerker die psychische klachten ontwikkelt. Als eerste signalen van mentale disbalans snel worden herkend, kan een psycholoog sneller betrokken worden en eventueel ingrijpen. Het opleiden van leidinggevenden (c.q. werkgevers) is hierbij cruciaal.
Ook als er wel al duidelijke klachten zijn, is snelle interventie van belang. Deze interventie moet dan niet zozeer gericht zijn op de medische diagnose, maar juist op het ontdekken waar iemand tegenaan loopt en hoe deze medewerker daarbij door de werkgever ondersteund kan worden om zich mentaal weer beter te voelen. Dit heeft snellere re-integratie tot gevolg. Als dit door werkgevers goed en efficiënt wordt opgepakt zal dit de druk op de reguliere geestelijke gezondheidszorg fors kunnen verminderen.
Meer psychologen is niet het antwoord op de vraag ‘hoe kunnen we het aantal medewerkers dat uitvalt door psychische klachten verlagen?’, maar juist het inzetten op preventie en leidinggevenden en werkgevers trainen om psychische klachten tijdig te signaleren.
Ben jij (bijna) afgestudeerd HBO of WO psycholoog en wil jij het verschil maken voor medewerkers? Kom werken bij PSION! Lees alles over ons unieke traineeship.