Monique Tent, HR manager bij Korian Nederland, zag al bij haar voormalig werkgever het psychisch verzuim onder medewerkers sterk dalen door preventie en een adequate aanpak bij mentale klachten. Deze aanpak, opgezet in samenwerking met PSION, sprak haar direct vanaf het begin al aan en daarom besloot Monique de samenwerking voort te zetten bij haar nieuwe werkgever Korian Nederland.

Goed werkgeverschap

Korian Nederland, de overkoepelende organisatie achter de labels Stepping Stones, Rosorum, Gouden Hart, Dores herstelzorg en Hestia zorg, wil niet alleen haar bewoners de juiste zorg bieden, maar ook haar medewerkers. Monique: “Onze ambitie is om eerste keus werkgever in de zorg te worden, we gaan voor goed werkgeverschap.” Dat PSION daar een belangrijk aandeel in kon leveren, was voor Monique al gauw duidelijk. “Ik was ruim zes jaar geleden op zoek naar mogelijkheden anders dan de reguliere oplossingen voor psychische ondersteuning voor medewerkers. Het eerste contact was met Kees Glasbergen en de werkwijze van PSION sprak me aan, dat wilde ik graag proberen.” PSION gelooft niet in het gebruik van diagnoses of protocollen, maar wil medewerkers weer op weg helpen, zodat hij of zij snel weer volledig en fris aan de slag kan. “Voor mij is de samenwerking heel waardevol; het kunnen sparren over casuïstiek, als werkgever meegenomen worden in de oplossing, het niet alleen maar zorgen voor de verwijzing en ‘that’s it’, en de afstemming die er altijd is tussen de psycholoog van PSION en de bedrijfsarts.”

Verzuim voorkomen of verminderen

Monique: “Bij mijn vorige werkgever heb ik als HR manager ervaren dat psychisch verzuim enorm afneemt en wordt verkort door preventieve interventies. Daarom vind ik het zo belangrijk om juist nu psychische ondersteuning aan te kunnen bieden. Het eerste ‘coronajaar’ is de ‘Beter in je Vel-lijn’ beschikbaar gesteld voor medewerkers, zodat zij op een laagdrempelige manier toch hun verhaal kwijt konden.

“De laatste twee jaar vragen het nodige van de mentale weerbaarheid van medewerkers; medewerkers hebben vermoeidheidsklachten doordat zij veel en extra hard hebben gewerkt en hebben er behoefte aan gezien en gehoord te worden. Zij hebben veel nare situaties meegemaakt. Bijvoorbeeld familieleden die niet bij hun ouders konden, de algehele angst voor Corona en de COVID-19 overlijdens, hebben mentaal een behoorlijke impact op de bewoners maar zeker ook op de zorgmedewerkers. Het is daarom belangrijk daar aandacht voor te hebben en handvatten te bieden hoe hiermee om te gaan dan wel te verwerken. De aanpak van PSION spreekt mij erg aan en is in mijn ogen ook heel effectief.”

Werk goed voor het herstel

Maar naast dat deze tijd iets vraagt van de mentale weerbaarheid van medewerkers, is het altijd belangrijk om psychische klachten bespreekbaar te maken op de werkvloer. “We willen preventief ondersteunen. Vanuit HR coachen we leidinggevenden en denken we mee. Hoe kunnen we die persoon handvatten te geven om de mentale belasting te verlichten, en hoe kan iemand toch inzetbaar blijven? Soms betekent dat even afschalen, maar het is ook belangrijk dat zo snel mogelijk weer gezorgd wordt dat er geen drempel ontstaat om weer terug te keren naar werk. Contact onderhouden en naar de werkomgeving toegaan, is in veel gevallen echt helpend. Al dan niet met aangepaste werkzaamheden, maar dat werkt zowel voor de organisatie als de medewerker heel prettig. Als de medewerker hierin goed wordt meegenomen, staat hij of zij er vrijwel altijd heel positief tegenover.”

Werkwijze PSION

“Wat ik ook een mooi voorbeeld vind van de denkwijze van PSION, is dat PSION er niet zomaar vanuit gaat dat wanneer je afgestudeerd psycholoog bent, je gelijk aan de slag kunt. Eerst ga je een intern traineeship door om de werkwijze van PSION eigen te maken. Het is ooit begonnen als een organisatie gerund door vrouwen “met ballen” – dat sprak mij heel erg aan. Er wordt niet meegehuild met de wolven in het bos, en het resultaat is veel eerder zichtbaar. De medewerker voelt zich altijd heel dankbaar aan het eind van het traject. Het tempo is hoger en de duur is korter dan bij anderen, er zijn zelden recidieven, en als er soms langdurige zaken zijn dan is het mogelijk om de kennis uit de eerste periode op te frissen om weer te kunnen herpakken. Medewerkers stellen het heel erg op prijs en voelen zich echt geholpen door de aanpak.

PSION moet blijven doen wat ze nu al doen in mijn optiek, en ondanks de groei verandert de aanpak niet. De kracht zit in wat de psychologen van PSION doen en hoe zij dat doen.”

Contact gegevens

Wilt u meer informatie ontvangen? Neem dan contact met ons op of vraag vrijblijvend een offerte aan.

Laatste nieuws

  • Pesten op het werk – u bent de oplossing

    Voor de een is het een grapje, voor de ander de zoveelste belediging. Pesten [...]

  • Copingstijlen: hoe ga jij met bepaalde situaties om?

    Iedereen kent het (jammer genoeg) wel: ruzie met een goede vriend, liefdesverdriet of een [...]

  • Column Demi Zwerver: “HELP, IK HEB EEN TRAUMA!”

    “HELP, IK HEB EEN TRAUMA!” "Wat wil je daarmee?" "OVERWINNEN!" "Oké laten we dat [...]