Hoe wij te werk gaan
Wanneer een medewerker door psychische klachten uitvalt, is het zaak zo snel mogelijk te beginnen met professionele begeleiding. Als u PSION inschakelt en voor de PSION-aanpak kiest, praat een van onze psychologen op korte termijn met uw medewerker. Wachtlijsten, daar doen we niet aan.
Snel starten en na vijf à zes gesprekken weer goed in je vel; dat is waar het om draait in de PSION-aanpak. Onze psychologen denken niet in labels of protocollen, maar in oplossingen. Het is onze ervaring dat alle betrokkenen met deze aanpak het meeste opschieten. De medewerker ziet en voelt door de directe en soms onorthodoxe aanpak snel hoe de klachten ontstaan en hoe hij of zij ze kan aanpakken. Dat geeft houvast, richting en energie.
Aan de slag
Psychische problemen oplossen is hard werken. De begeleidende psycholoog geeft de medewerker vanaf de eerste sessie opdrachten mee. Snel grip krijgen op de situatie is onze insteek. De meeste gesprekken vinden plaats op de werklocatie van de medewerker. Indien dit niet gewenst is, beschikt PSION over een landelijk netwerk van gesprekslocaties. De werkgever krijgt tijdens de begeleiding meerdere terugkoppelingen die zijn geschreven in duidelijke en begrijpelijke taal.
“Dankzij onze intensieve begeleiding geven we snel een inzicht in de problemen die spelen en bieden we medewerkers handvatten om snel weer grip te krijgen op hun leven.”
Omgaan met psychische klachten
Als een medewerker door psychische gedachten niet (goed) in staat is zijn of haar werk uit te oefenen, is het in onze opvatting niet zinvol om vast te stellen hoe diep de put is, of hoe die eruit ziet. Veel interessanter is het bepalen van een manier om uit de put te komen. Wij ondersteunen de medewerker door samen de weg naar herstel te identificeren en op te splitsen in concrete stappen. Dit bevordert de motivatie en activeert de werknemer om actief aan de slag te gaan.